Fiat 500 – lijep život čine male stvari

Najvoljeniji italijanski automobil, automobil koji je italijane učinio vlasnicima automobila, ove godine slavi 60. rođendan. To je proizvod koji je ujedno umjetnost, istorija i stil življenja.

U vrijeme opštenarodne motorizacije svaki čovjek želio je imati svoj automobil. Zbog teške ekonomske situacije teško ga je bilo priuštiti, te se smišljao način kako napraviti što fukcionalniji, a pri tome i što ekonmičniji i jeftiniji automobil. U tome je 1957. uspio Fiat sa modelom 500. Na opaske novinara kako je to premali automobil, tadašnji Fiatov dizajner Dante Giacosa rekao je „Koliko god bio mali, automobil će uvijek biti udobniji od motocikla.“

Fiat 500 je napravljen da se sa lakoćom provlači kroz gužve na talijanskim ulicama, lako parkira, a pri tome ima dovoljno mjesta za dvije odrasle osobe, kao i dvoje djece na zadnjem sjedištu. Bio je pokretan nazad smještenim motorom od 479ccm i 13 konjskih snaga, što je bilo dovoljno za maksimalnu brzinu od 95 km/h. Unutrašnjost je bila spartnska sa malom kontrolnom tablom koja je prikazivala samo osnovne informacije. Na primjer, na tabli nije bilo pokazivača količine goriva, već samo lampica koja je označavala da je u rezervoaru još trećina goriva koja je bila dovoljna za oko 60 kilometara vožnje. Kupac je uz doplatu mogao da dobije i pokretni platneni krov, koji je davao osjećaj malo veće prostranosti.

Nedugo po predstavljanju Fiat 500 dobija i svoju pojačanu, sport verziju. Bila je pokretana nešto većim motorom od 499ccm i 21 konjskom snagom. Ubrzo poslije sporta na tržište je došla i karavanska verzija, a nakon nje i mnoge kopije ovog automobila koje su se proizvodile širom svijeta. Tokom godina proizvodnje dešavale su se neke dizajnerske promjene, kao što su novi branici, kako se bi se zadovoljile neke sigurnosne mjere, a došao je i novi motor od 594 ccm i 23 konjske snage.

Fiat 500 se proizvodio do 1975. godine do kada je prodat u oko 4 miliona primjeraka. Jedna od najinteresantnijih verzija ovog automobila svakako je bio Abarth. To je bio model prerađen u tuning kući Abarth koja je usko sarađivala sa Fiatom. Prvi primjerci Fiata 500 prerađeni su već 1958. i snaga im je sa 13 porasla na 26 konjskih snaga. Auto je ubrzavao za minutu do 100 km/h, što mu je bila i maksimalna brzina. To je za auto njegovih gabarita bilo i više nego dovoljno.

Nasljednik Fiata 500, po prestanku njegove proizvodnje 1975. godine, bio je Fiat 126, kod nas poznatiji kao „Peglica“, ali on nije postigao veliku popularnost. Fiat 500 je postao kultni automobil i sada već vrijedan kolekcionarski primjerak. Cijene očuvanih primjeraka na tržištu oldtimera se danas kreću oko 20 hiljada eura.

Popularnost Fiata 500 nas podsjeća kako život čine male stvari i ne trebamo to da zaboravimo!

Sanjin Imamović