Kupovina polovnog vozila – kako izbjeći mačka u vreći?

Kupovina polovnog vozila – kako izbjeći mačka u vreći?

U vrijeme kada se vodi računa o svakom dinaru, kupovina polovnog vozila izgleda kao logično rješenje mobilnosti. Poštujući određena pravila kupac može dobro proći, pa čak i uštediti neki dio novca namjenjenog za kupovino, a da se to ne odrazi na kupovinu automobila. Pitate se kako? Pročitajte tekst u nastavku i saznajte na šta je potrebno obratiti pažnju prilikom odabira i kupovine polovnjaka.

 

Ako uložite malo vremena i interesa, te uz poštivanje određenih pravila moguće je pronaći polovan automobil koji će izgledom i perfomansama ostaviti dojam skoro pa novog vozila čak iako ima više godina upotrebe iza sebe. Uzaimajući u obzir stanje na tržištu polovnih automobila, različite profile prodavaca i iskustva kupaca, naravno da savjetujemo da budete oprezni i da se dobro “zagledate” u sve detalje vozila jer vozilo koje izgleda “idealno” na prvi pogled već na drugi može pokazati niz nedostataka i zadati vam glavobolje koje niste očekivali i koje ste mogli izbjeći. Ovaj tekst ima za cilj upoznati vas sa osnovnim činjenicama i informacijama na šta da obratite pažnju kod kupovine polovnog vozila i kako da izbjegnete eventualne neugodnosti koje nisu tako rijetka pojava.

Mogući kvarovi

Polovan automobil znači da je vozilo određeno vrijeme bilo u upotrebi, te da su svi njegovi dijelovi u određenoj mjeri bili podložni trošenju. Svi elementi vozila koji su bili u pokretu tj. kako se to stručno kaže koji su “trčali” su u većoj ili manjoj mjeri potrošeni te je na njih potrebno obratiti pažnju u zavisnosti od starosti vozila i njihove uloge u vožnji. Ti dijelovi su, primarno motor kod kojeg već pri pokretanju motora dolazi do habanja pokretnih komponenti, te dijelovi mjenjača i diferencijala koji su također skloni habanju, mada u manjoj mjeri. Dijelovi koji trpe naprezanja i udarce tokom vožnje su elementi vješanja i podvozja vozila kao što su uporne spone, ramena i amortizeri. Pored navedenih, svakako treba obratiti pažnju i na funkcinalnost upravljačkih i elektro-mehaničkih sklopova, te elektronskih uređaja koji mogu imati uticaj na ispravan rad vozila i čije eventualne opravke mogu uzrokovati visoke troškove.

Utvrđivanje stepena istrošenosti navedenih kompomenti nije nimalo jednostavan zadatak, te je gotovo pa nemoguće uvidjeti potrebu zamjene nekog dijela sve dok ne pokaže simptome. Jedan od načina da se predvide zamjene ovakvih dijelova je konsultovanje iskusnih i stručnih mehaničara koji prema starosti vozila i eventualno pređenim kilometrima uz podatke o redovnom održavanju mogu dati dosta precizne procjene o potrebi zamjene određenih dijelova i ukazati na potencijalne probleme.

Pouzdani trgovci

Kao i kod svakog posla i kod trgovine polovnim vozilima cilj je postići što veće prihode uz što niže troškove. Većina trgovaca polovnim vozilima u svojoj ponudi imaju kvalitetna i provjerena vozila, a koji prije same prodaje vozila ista detaljno provjere, pregledaju i eventualno poprave kvarove i nedostatke. Međutim, kao i u svakom poslu postoje i oni manje pouzdani koji kupoprodaju vozila vide kao priliku za prevaru i manipulaciju, te je potrebno obratiti pažnju na takve. Takvi trgovci, najčešće kupuju oštećena, vozila u kvaru ili zapuštena vozila, koja onda uz minimalna ulaganja dovedu u naizgled dobro očuvana vozila pri čemu prešute činjenicu da je vozilo bilo udarano, kao i da su prilikom opravke korišteni najjeftiniji mogući dijelovi. Obično takvi trgovci kupcu vozilo nude kao “nikad udarano” ili kao vozilo “u odličnom stanju”. Ovakva vozila se dovedu u stanje da izgledaju relativno dobro i da na prvi pogled i rade dobro, ali ono što kupac može očekivati je činjenica da će loš kvalitet radova i ugrađenih dijelova brzo ostaviti svoj danak i da će biti prinuđen ponovo ulagati u opravke zbog loše izvedenih radova ili ugrađenih jeftinih dijelova.

Kupac svakako treba obratiti pažnju na stanje kilometraže vozila koje kupuje, mada je čest slučaj da se prilikom spremanja vozila za prodaju kilmetraža “vraća unazad”, pogotovo ako je riječ o služvenim vozilima koja su u nekoliko godina prelazila ogromne kilometraže. Službena vozila najčešće se koriste na otvorenim cestama i tragovi eksploatacije nisu vidljivi na prvi pogled, tako da nakon detaljne pripreme, čišćenja i poliranja ovakva vozila lako mogu predstaviti kao vozila sa 100-tinjak hiljada kilometara manje. Dokaz o održavanju vozila kao što je servisna knjižica vozila sa redovnim unosom održavanja vozila od strane ovlaštenog servisa može svakako dati “hronologiju” životnog vijeka vozila i kao takva biti dobar alat za izbjegavanje prevara sa vraćenim kilometrima. Također, kupac može za provjeru koristiti internet stranice koje nude informacije o vozilima kao što je npr. stranica “www.carvertical.com” koja na osnovu jednostavnog unosa broja šasije daje izvještaj o tom vozilu. Ove izvještaje naravno treba platiti.

Sakriveni nedostaci

Kupovina vozila od fizičke osobe generalno je jeftinija i daje mogućnost dodatnog “cenkanja” ali također ima dodatne rizike jer takav prodavac ne nudi zvanične garancije na ispravnost, tj. osim verbalnih garancija teško možete dobiti bilo šta više od takvog prodavca. Ovakva situacija, onim nepoštenim prodavcima daje mogućnost da prikrije poznate nedostatke i na takav način dodatno zaradi, a kupca dodatno “uvali u trošak”.

Na savremenim vozilima određeni kvarovi ili simptomi kvarova mogu se pojaviti samo u određenim situacijama i pod određenim uvjetima, a što dodatno otežava proces uočavanja takvih kvarova i bilo kakva naknadna rasprava sa nepoštenim prodavcem rezultirat će njegovim ubjeđivanjem da se to “kod njega nije dešavalo” što prevarenog kupca stavlja u poziciju nemogućnosti ostvarenja svojih prava.

Uvid u stanje potrošnih dijelova

Sa posebnom pažnjom rega pristupiti pregledu stanja potrošnih dijelova odabranog vozila . Dijelovi kao što su guma ili kočnica vozila, čije potrošenost govori o načinu i uslovima korištenja vozila. Kako ne postoje zakonom propisani intervali izmjene, prilikom svakog servisa se vrši detaljan pregled ovakvih dijelova i komponenti. Gume ili kočione obloge se u pravilu se mijenjaju tek nakon što njihov stupanj potrošenosti dosegne graničnu vrijednost, pa vam to može dati uvid u način brige o vozilu i ozbiljnosti održavanja istog.

Prodavac koji namjerava prodati vozilo, obično ne želi dodatno ulagati u zamjenu guma ili kočnica. Ovo nisu dijelovi koji imaju direktan uticaj na ispravnost vozila, ali svakako trebaju biti zamjenjen zbog aspekta sigurnosti. To može biti prostor za dodatno pregovaranje i obaranje konačne cijene po kojoj ćete kupiti vozilo.

Potpuna dokumentacija

Koliko je važno obratiti panju na tenički aspekt ispravnosti vozila, još je važnije obratiti pažnju na ispravnost dokumentaciju vozila.

Potrebno je provjeriti validnost broja šasije vozila koji je unesen u dokumente vozila sa onim “utisnutim” na limu vozila. Bilo kakva neusaglašenost treba biti dovoljna da vam upali alarme i usmjeri vas na dodatne provjere ili čak odustajanje od kupnje takvog vozila.

Takoeđer je prije nego platite vozilo potrebno provjeriti da li vozilo nije opterećeno bilo kojim oblikom založnog tereta (leasing, kredit i sl.) ili pak da vlasnik vozila nije opterećen poreskim dugom ili kaznama pa da ne budete u mogućnosti prevesti vozilo.

I na kraju

Kako kupovina automobila, bilo novog ili polovnog, predstavlja ozbiljnu investiciju za svaki kućni budžet i budući da se vozilo planira koristi duži niz godina, potrebno je odabrati vozilo prilagođeno vašim potrebama i mogućnostima. Također, posebnu pažnju je potrebno posvetiti provjerama i pregledima rabljenog automobila kako bi se izbjegla kupovina lošeg vozila i kako ne biste planiranu radost pretvorili u razočarenje i finansijski gubitak.