Mini Morris – “sitan al’ dinamitan” automobil sa dušom

Sitan al’ dinamitan

Mini Morris je automobil koji je postavljao mjerila, kako u gradskoj, tako i u sportskoj vožnji. Jedan od automobila koji je imao dušu.

Sredinom prošlog stoljeća, u vrijeme naftne krize, svi proizvođači automobila težili su stvaranju što rentabilnijeg i ekonomičnijeg automobila. Kao odgovor na VW Bubu, britanci su napravili Mini.  Britanski dizajner, sir Alec Issigonis, uspio je u 310 cm „ugurati“ mjesto za četiri osobe, mali prtljag i naravno motor koji će to sve pokretati.

Kada je prvi put predstavljen, 1959. godine, mini je zamišljen kao automobil za široke narodne mase, baš kao i njegovi tadašnji konkurenti. Međutim, zbog svog simpatičnog izgleda postao je omiljen i među slavnim ličnostima, kao što su Beatelsi, David Bowie i mongi drugi.

Konstrukcijski je to bio napredan automobil. Na početku ga je pokretao poprečno smješten  motor sa 850 ccm i 34 konjske snage, što je bilo dovoljno za maksimalnu brzinu od 116 km/h. Mali točkovi, prečnika 10“ bili su smješteni na same krajeve karoserije, kako bi se dobio veći prostor za putnike. Automobil je bio nevjerovatno stabilan i upravljiv, mada veoma neudoban. Nakon nekog vremena stari motor je zamijenjen većim, 1,0 litarskim motorom sa 38 KS koji Minija teškog 630 kg tjerao do maksimalnih 120 km/h.

Na početku proizvodnje mini je bio spartanski opremljen. Instrument tabla se nalazila u sredini i sadržavala je samo osnovne instrumente, a broj prekidača je bio veoma mali. Razvojem modela ubačena je bolja oprema, pa je na kraju svog životnog vijeka Mini imao i kožna sjedišta, klima uređaj i električne podizače stakala.

Jedan od velikih pomaka za Mini desio se preradom Minija od strane Johna Cooper-a. Mini je prvi put pojačan na 55, a kasnije na 70 konjskih snaga. Pobjede na rally-u su se počele nizati jedna za drugom. Osvajao je nagrade 1000 jezera, Tour de France, RAC Rally i mnogim drugim takmičenjima.

Obzirom da više nije mogao pratiti standardne sigurnosti i eko norme, Mini je prestao sa proizvodnjom 2000. godine kada je sa trake sišao posljednji  5. 367. 862. primjerak. Tom brojkom ušao je u sam vrh automobilske industrije po broju proizvedenih primjeraka.

Preuzimanjem od strane BMW-a, 2000. godine, počelo se raditi na nasljedniku. Novi Mini predstavljen je 2002. godine i nastavio je sa prodajnim uspjesima svog prethodnika. Velika razlika je u tome što to više nije jeftini automobil za široke narodne mase, već trend seterski skupi modni dodatak.

Sanjin Imamović